måndag 6 augusti 2012

HKH Victoria - ett personligt porträtt av Catarina Hurtig

Den här boken lånade jag till min läsplatta från Danderyds bibliotek, men man kan också köpa den som ebok från Bokus eller Adlibris.

Det här är en av tre böcker om Kronprinsessan Victoria som kom ut ungefär samtidigt. De andra två är skrivna av Herman Lindqvist och Johan T Lindwall.

Det här är en ovanlig biografi för den handlar minst lika mycket om författaren Catarina Hurtig som om Victoria. Den påminner väldigt mycket om "Mina resor med Diana" av Cecilia Hagen i sättet som den är skriven på.

Jag vet inte riktigt vad jag tycker om den här boken. Catarina känns något starstruck när hon gång på gång skriver saker som "Aldrig hade jag väl trott att jag skulle dinera med prins Albert av Monaco och känna hans ömma armar slingrade kring mig, dricka champagne på tu man hand med George Clooney, bevista gardenparty hemma hos legendaren Günther Sachs tillsammans med Björn Borg eller kyssa prinsessornas pojkvänner." Boken handlar sedan mycket om just detta. Hur hon gick på de stora festerna för innefolket och vi får veta en hel del om alla möjliga (för mig helt ointressanta) människor som befinner sig på dessa fester och i kretsen runt kungabarnen.

Den första halvan av boken är dock bäst för då ägnade Catarina sig i alla fall åt att följa Victoria för att kunna rapportera om henne för Svensk damtidning. Även om vi inte kommer Victoria särskilt nära så är det en bra genomgång av vad Victoria gjorde de åren och vad hon sa officiellt i intervjuer. Sedan slutar Catarina på Svensk damtidning och skildringen av Victoria blir sämre fr o m det. Om Victoria och Daniel skriver hon egentligen inte så mycket. Däremot skriver hon gång på gång att hennes egen prins förvandlades till en groda och att hon hoppas att Victoria ska bättre tur. Jag tycket att det är lite irriterande. Om hon vill skriva om sitt misslyckade äktenskap så okey, men att bara komma med antydningar (gång på gång på gång) blir irriterande. Antingen får hon skriva vad som hände eller också inte skriva så mycket om det. Jag blev besviken över att den handlade så lite om Victoria efter att hon träffat Daniel och deras långa väg till giftermål.

Jag tyckte inte att den här boken var så bra. Den är välskriven men jag hade nog fel förväntningar på den. Jag trodde att den skulle handla mer om Victoria än den gör och har man hängt med i skvallret och läst svensk damtidning så tror jag inte att den innehåller något nytt om henne. Är man (till skillnad från mig) intresserad av Catarina Hurtigs arbete och hur hon kom in på kändisfesterna, vilka hon lyckades träffa och hur hon fick information till alla artiklar hon skrev så är den här boken med all säkerhet intressant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar