söndag 26 augusti 2012

The Family at Missrule by Ethel Turner

Den här boken har jag i min bokhylla på svenska men den här gången läste jag den på min läsplatta. Jag laddade hem den här i från. Man kan köpa den som bok på Bokus. Det här var första gången jag läste boken på engelska och jag tycker bra mycket bättre om den engelska titeln "The Family at Missrule" än den svenska "Stora syster".

Det här är fortsättningen på "Sju syskon" men det har gått ca fem år sedan förra boken. Meg är 21 år, Pip, 19 år, Nell 15 år, Bunty (John)12 år, Poppet (lillan i förra boken) 9 år, Peter (Generalen i förra boken) 6 år och så har de en ny baby i familjen 3 år gamla Essie. Styvmamman Esther som bara är biologisk mamma till de två yngsta är ännu inte mer än 25 år gammal. Pappan i familjen, Kaptenen, är sig lik han är fortfarande en ganska frånvarande far som de mest ser vid måltiderna.

Meg känner sitt ansvar som stora syster i familjen, men det är inte lätt att räcka till för alla. Pip går på universitetet, men ägnar inte sina dagar åt att studera... Han misslyckas på skrivningarna och Meg får av misstag reda på att han tänker rymma och gifta sig med specerihandlarens dotter trots att han varken har jobb eller utbildning.

Bunty som fortfarande har lätt för att ljuga och skvallra för att ta sig ur en knipa råkar illa ut och på grund av hans problem med att tala sanning är det ingen som tror på honom utom Poppet.

Allan är nu färdig läkare och han och Meg förlovar sig. Det leder till att Meg prövar sin familjs magar med många mer eller mindre (oftast mindre) lyckade matlagnings försök.

Kaptenen får chansen att åka på tjänsteresa i Indien. Han övertalar Esther att följa med. De ska passa på att turista och se Indien och kommer att vara borta i flera månader. Esther tvekar först, men hon har alltid velat se Indien och kaptenen lyckas övertala henne. Under tiden de är borta kommer Meg att vara ansvarig för den familjen. Det blir en svår uppgift, men det är helt oväntat Nell som ger henne störst problem och ett tag befarar de att det kommer att sluta i katastrof.

Jag tycker om den här boken. Det var en av mina favoriter när jag var yngre. Jag tyckte mer om "Sju syskon" och jag saknar Judy, men den här boken är också bra. Den fortsättes av "Stora syster som gift".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar