lördag 22 september 2012

It Shouldn't Happen to a Vet av James Herriot

Det här är den andra boken som James Herriot har skrivit om sin tid som veterinär i Yorkshire. På svenska heter den (av någon anledning...) "Alla mina fyrfota vänner". Den här gången valde jag att läsa den på engelska eftersom jag inte kan komma ihåg om jag har läst den på engelska förut. Jag har den faktiskt både på svenska och engelska i min bokhylla. Båda inköpta billigt på olika second hand affärer/loppis någon gång. Jag köper de flesta av mina böcker på second hand/loppis. Med lite tålamod kan man göra verkliga fynd och hitta böcker som inte längre går att köpa i vanliga bokhandeln. Den här boken (på engelska) finns även att köpa på adlibris eller bokus. På bokus kan man även köpa den som ebok.

James Herriot har nu jobbat som veterinär i Yorkshire i ungefär ett år. Han trivs med sitt jobb och ser med förvåning tillbaka på den avlägsna tid för ca ett år sedan då han trodde att han bara ville behandla smådjur.

Den här boken är uppbyggd av många korta episoder där han berättar om olika djur han behandlat och människor han lärt känna. Han berättar bl a om John Skipton som jobbat hårt hela sitt liv utan att unna sig någonting. Han är nu en rik man i 70-års åldern som fortfarande sliter som ett djur varje dag och inte unnar sig någonting. Han har ryktet om sig att vara en hård och snål man. James blir därför förvånad när han kommer dit för att titta på några hästar och får veta att hästarna är pensionerade efter lång och trogen tjänst och nu bara njuter av livet och har det bra. Det John inte unnar sig själv har har han gett sina hästar.

Bromsarna på den gamla bil som James gör sina rundor i har gått från att vara dåliga till att helt ge upp. Trots att James påtalar detta för sin chef Siegfried upprepade gånger så gör han ingenting åt det. (Siegfried upphöjer tankspriddhet och dåligt minne till helt oanade nivåer.) Under ett antal veckor får James all den spänning han kan önska sig då han gör sina rundor i det bergiga Yorkshire i en bil utan bromsar. Detta hade kunnat fortsätta länge om inte Siegfried en dag hade lånat James bil...

Han träffar Helen och lyckas ta mod till sig och bjuda ut henne. Tyvärr slutar den ena träffen efter den andra i total katastrof. Allting som kan gå fel tycks gå fel och lite till. När de går på bio (för vad kan vara mera troligt att lyckas än ett biobesök?) hamnar de t..ex bakom en bonde som är missnöjd med James behandling av hans djur och högljutt upplyser honom om detta så fort filmen inte är på. Det visar sig att den film som visas inte är den de ville se och som grädde på moset kommer byns alkoholist och slår sig ned bredvid dem mitt i filmen. James tror att han har skrämt bort Helen, men hon är för tuff för att låta sig inte avskräckas av några katastrofala träffar.

Jag tycker om den här boken den innehåller många olika berättelser både roliga och rörande.

Böckerna om James Herriots tid som veterinär heter : Om de bara kunde tala, Alla mina fyrfota vänner, Nästan bara rara djurI vår Herres hage, Den flygande veterinären, Yorkshire i mina drömmar, Vår Herres folk och fä samt Mellan himmel och jord.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar