söndag 4 november 2012

Svaret av Nils Bolander

Det här är Nils Bolanders sjätte diktbok. Den gavs ut 1948. Den innehåller dikterna: svaret, advent, den dolde Guden, Betlehem Steel Corporation, Guds ljusaste glädje, ett ark papper, korset, hälsning hemifrån, helig vår, juliparadis, bön om sommaren, skapelsens krona, fackelmänniskor, tält, nu gäller det, katedraltankar, korståg, patientia, väl den ödmjuka, lyktan, fråga och svar, den trånga porten, rödpenna, bara, främlingslegionen, nu måste regnen strömma, till en kyrkobesökare, svar på anonymt brev, broder Hjälplös, gåvan, "Beati Vicit!", du har tid, svindlare, en enda fråga, sorg, allt som är ungt, då ska vi minnas, lyckan, nu har jag funnit min väg, strax, dödsfrid, henne, Herrens krig, själavård, sju män, förklaringsberg, när Gud predikar, mot kväll och de ska komma.

Nils Bolanders dikter är ofta ganska långa och bygger upp till ett klimax i sista versen där han kärnfullt ställer allt på ända och sätter fokus där där det ska vara. Jag tycker om hans dikter. De håller för många omläsningar och rätt som det är upptäcker man något nytt som man inte har sett förut.

En enda fråga

Bara en enda fråga
måste vi svara på,
när vi examensdagen
ska inför vår Mästare stå.

Då gäller det ej vad vi verkat
och ej vad vår lära är.
Frågornas fråga är denna:
Simon, har du mig kär?

Tre gånger förnekade Petrus,
tre gånger bekände han
sin kärlek till Korsets Herre
en morgon då vårsolen brann.

Endast den som i ånger
skådat sitt ve och sin skam,
får den gudomliga ordern :
Föd mina lamm!

Först när vi lämnat vårt eget
och blivit barnasmå,
kan vi ett herdeuppdrag
ur Herdens händer få.

Bara en enda fråga -
O, att det sjöng i mig :
Herre, Herre, du vet allting,
du vet, att jag älskar dig!

Nils Bolander

Om du är intresserad av att veta mer om Nils Bolander rekommenderar jag Nils Bolander - diktare och predikant av Carl-Erik Sahlberg.

Den här boken finns inte att köpa längre, men om man har tur kan man hitta den på antikvariat eller så kan man få köpa mitt ena exemplar eftersom jag av någon anledning har två. I år kom det även ut en diktsamling med ett urval av Nils Bolanders dikter som heter i går i dag i morgon som fortfarande finns i bokhandlarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar