lördag 15 december 2012

Madeleine : prinsessan privat av Johan T. Lindwall

Jag lånade den här boken från biblioteket till min läsplatta. Om jag skulle köpa den så skulle jag köpa den som inbunden bok eftersom den är lika dyr om man köper den som ebok och det känns som man får mer för pengarna om man köper en riktig inbunden bok. Jag förstår inte riktigt varför eböcker och inbundna böcker är lika dyra. För mig känns det som om ebok och pocketbok borde ligga närmre varandra i pris. Är det någon som vet varför prissättningen är som den är? Boken kan köpas som ebok eller inbunden på adlibris och bokus.

Jag har tidigare läst och tyckt om Victoria : prinsessan privat och Victoria : prinsessa och mamma av samma författare och jag såg fram emot att få läsa den här boken också. Trots mitt plötsliga intresse för våra kungligheter så är jag inte en som följer med i skvallerpressen och läser om vad som händer i Victorias, Carl-Philips eller Madeleines privatliv eller intresserar mig för vilka pojk- och flickvänner de har. Mycket av det som man kan läsa om i den här boken var därför nytt för mig, men jag antar att om man har hängt med i skriverierna runt prinsessan så känner man igen det mesta som står i den här boken.

I den här boken får man en samlad bild av Madeleines liv från det att hon föddes. Madeleine tycks hela sitt liv ha haft det svårt att hantera all uppmärksamhet runt sig själv och känt sig pressad av alla förväntningar på hennes som prinsessa. Hon och Victoria verkar vara mycket olika som personer. Madeleine ger intryck av att vara mer krävande och snobbig. Samtidigt har Madeleine inte haft samma förväntningar på sig som Victoria och det tycks ha gått lättare för henne än för Victoria att få sina pojkvänner godkända antagligen för att det inte var lika viktigt vem hon valde.

Här kan vi läsa om alla turerna med Jonas Bergström och hur deras relation inte gick att rädda efter att Jonas otrohet blivit förstasidesstoff  i diverse tidningar. Det är lite konstigt att författaren ägnar så mycket tid och energi åt att beskriva Jonas och hans relation till Madeleine, men om Chris O'Neill står det inte alls särskilt mycket trots att den här boken gavs ut i år och det ser ut som om det kommer att bli Chris och Madeleine som kommer att gifta sig och bilda familj.

Ganska mycket av det som står i den här boken finns av naturliga skäl även med i boken om Victoria, men nu ligger tonvikten i stället på Madeleine och hur hon påverkade och påverkades av olika händelser. Att Madeleine tycks ha valt att leva sitt liv i USA förvånar mig inte. Där slipper hon uppmärksamheten som följer henne i Sverige där hennes umgängeskrets dessutom tycks vara ganska begränsad till en viss klick av människor där alla vet allt om varandra och byter pojk- och flickvänner sinns emellan. Hennes nya pojkvän tycks vara fullt kapabel att försörja henne utan att de behöver förarga folk genom att ta av apanaget.

Den här boken var okey. Jag visste inte så mycket om Madeleine och det var roligt att få veta lite mer om henne.

Andra böcker om prinsessan Madeleine:
Prinsessan Madeleine av Daniel Nyhlén

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar