torsdag 26 september 2013

Förhandlaren av Dee Henderson

Den här boken har jag både på svenska och engelska, även om jag faktiskt aldrig har läst den på svenska. På engelska heter den "The Negotiator". Den här gången läste jag den dock på min läsplatta eftersom jag laddade ner den från christianbook när de gav bort den gratis och det är smidigare att släpa min läsplatta än en bok.

Kate O'Malley är gisslanförhandlare och mycket skicklig på sitt jobb. Hon skickas därför ofta in i farliga situationer, men den att förhandla med den här mannen som tagit gisslan på en bank gjorde henne faktiskt nervös. Han hade en bomb runt kroppen, var arg på banken som skulle mäta ut hans hus, hans fru var död och själv led han av dödlig cancer. Han var arg och hade ingenting att förlora. Hon skulle verkligen komma att behöva spela sina kort väl om hon och gisslan ska kunna gå levande ut ur banken igen. När det visade sig att FBI agenten Dave gömmer sig bakom ett skrivbord inne på banken blir hon inte alls glad. Bara han inte tänker försöka spela hjälte. Hennes farhågor besannas dock inte och när de slutligen, på Kates order, stormar byggnaden för att frita gisslan hjälper han henne. Det blir början på en oväntad vänskap.

De fortsätter att prata på telefonen och träffas med fallet som förevändning. Kate tycker om Dave och låter honom träffa sina bröder. Kate tillhör en ovanlig familj. Efter en barndom präglad av misshandel blir hon omhändertagen vid 9-års ålder. Hon hamnar på ett barnhem och i vuxen ålder "adopterar" hon och Marcus, Steven, Jack, Rachel, Lisa och Jennifer varandra och tar sig efternamnet O'Malley. De ställer verkligen upp på och bryr sig om varandra. Men Jennifer har nyheter och Kate blir genast orolig. Vad kan det vara? Har det hänt henne något?

Så en dag när hon är på flygplatsen på en inplanerad genomgång av säkerhetsrutinerna så ringer någon in ett bombhot och nämner Kate O'Malley vid namn. En bomb finns ombord ett plan. Säg till Kate O'Malley att jag inte har glömt det förflutna. Bomben exploderar och lämnar ett flygplan som ett brinnande inferno utan några överlevande och Kate står mitt i det. Varför nämnde bombmannen hennes namn. Vem är han? Tänker han försöka döda henne nu. För att finna svar gräver de ner sig i fallet. Kate placeras i säkert förvar hemma hos Dave vars hus har mycket hög säkerhet.

Kates tillvaro ställs ännu mer på ända när det visar sig att Jennifer har svår cancer som spridit sig i kroppen. Hon känner sig trängd på alla sidor och då visar det sig att bombmannen kommer från långt tillbaka i hennes liv och Kate måste återigen konfronteras med minnena från sin barndom.

Jag tycker om den här boken. Den är spännande och jag tycker om hur syskonen tar hand om och visar omsorg om varandra.

Böckerna i den här serien:
Jennifer: An O'Malley Love Story
Danger in the Shadows (prequel)
The Negotiator
The Guardian
The Truth Seeker
The Protector
The Healer
The Rescuer

Andra böcker som jag läst av Dee Henderson:
Full Disclosure
Unspoken
Undetected
Taken
True Devotion

Man kan köpa den här boken inbunden på svenska från cdon, bokus eller adlibris. På engelska finns den både som pocket (adlibris, bokus, cdon) och ebok (bokon).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar