torsdag 5 september 2013

Vi på Saltkråkan av Astrid Lindgren

Jag har nästan läst allt som Astrid Lindgren har skrivit men "Vi på Saltkråkan" hade jag missat. Jag har självklart sett "Vi på Saltkråkan" på Tv och igenkänningsfaktorn var stor när jag nu läste boken. Det var lite intressant att läsa på Wikipedia att "Vi på Saltkråkan" skrevs som ett filmmanus och att boken kom ut först efter filmen.

Melker Melkerson har hyrt en stuga, Snickargården, på Saltkråkan utan att ens ha tittat på huset. Dit tar han nu med sig sin familj: 19-åriga Malin, Niklas, Johan och Pelle. Malin är lillmamma i familjen eftersom deras mamma är död och hon är verkligen lillamamma. Hon tar hand om hushållet, sina bröder och sin pappa. För att vara så ung känns det som att Malin får ta väldigt mycket ansvar. Hon gör det bra när hon sköter om hushållet, syskonen och inte minst Melker. Man kan fundera över hur de hand klarat sig utan den sansade Malin när känslostormarna drar iväg med Melker.

Hela familjen finner sig genast tillrätta på Saltkråkan. Niklas och Johan blir goda vänner med Teodora och Fredrika, Teddy och Freddie och sedan ser man inte mycket av dem. De badar, bygger hemliga kojor och roar sig dagarna i ända. Pelle blir vän med Tjorven och hennes hund Båtsman och med Stina. Pelle trivs också mycket bra på Saltkråkan, men han önskar sig mer än något annat att han skulle kunna få ett eget husdjur. För Pelle är en STOR djurvän. Inga djur får fara illa om han kan hindra det, inte ens getingar. I brist på andra husdjur adopterar Pelle det getingbo de har på tomten och försvarar ivrigt getingarna mot Melkers mordförsök.

De firar midsommar, står ut med Melkers försök att fixa olika saker i Snickargården och njuter av sommaren på Saltkråkan. Melker har många talanger men man kan inte anklaga honom för att vara händig. Malin har gått så långt att hon har förbjudit handelsboden att sälja vissa saker till honom...

Det här är väldigt mycket en sommarbok. Det är inte min favorit bland Astrid Lindgrens böcker och jag tycker faktiskt bättre om Tv-serien. Men den är bra. Helt klart värd att läsa.

Andra böcker som jag har läst av Astrid Lindgren:
Alla vi barn i Bullerbyn
Emil i Lönneberga
Nya hyss av Emil i Lönneberga
Än lever Emil i Lönneberga
Krigsdagböcker 1939 - 1945
Mio min Mio
Mästerdetektiven Blomkvist
Mästerdetektiven Blomkvist lever farligt
Kalle Blomkvist och Rasmus

Man kan köpa den här boken från adlibris eller bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar