torsdag 14 november 2013

Unspoken av Dee Henderson

Det här är den andra fristående boken i en serie. Den första delen heter Full Disclosure och den tyckte jag inte särskilt mycket om. Hon har dock även skrivit böckerna om syskonen O'Malley, första delen heter Förhandlaren, och de böckerna tyckte jag mycket om så jag bestämde mig för att ge henne en chans.

Den här boken handlar om Charlotte Graham och Bryce Bishop. Bryce handlar med gamla mynt och har en affär där han säljer mynt till samlare. En dag dyker Charlotte upp i hans liv med ett hot och ett erbjudande. Hon har många antika mynt att sälja och han kan antingen köpa dem av henne till ett bra pris eller också kommer hon öppna en affär precis bredvid hans och sälja liknande mynt till bättre priser. Bryce går med på att köpa hennes mynt (han har inte så mycket val). Det visar sig dock snart att han inte insett riktigt vilken mängd mynt Charlotte verkligen har och det kräver mycket arbete att ta hand om och sälja vidare Charlottes mynt.

Under den här processen blir han intresserad av Charlotte. När han lär känna henne bättre blir han mer och mer förtjust i och nyfiken på henne. Undan för undan får han veta mer om vem hon är och hennes hemligheter. Varje gång han tror att han vet det mesta om henne får han reda på något nytt. Det chockerar honom mer än en gång, men mitt i allt så blir de vänner. När han veta lite mer om var mynten kommer i från och vilket stort beslut Charlotte har framför sig bestämmer han sig för att hjälpa henne så mycket han bara kan och kommer med ett för Charlotte oväntat erbjudande. (Det var knappast oväntat för läsaren dock...)

Jag är kluven till den här boken och vet faktiskt inte riktigt vad jag tycker. Den är definitivt bättre än Full Disclosure, men det säger ju inte så mycket... För det första så är den lite seg. Den handlar väldigt mycket om gamla mynt och försäljningen av dem. Den är aldrig särskilt spännande och jag tycker inte om deras resonemangsäktenskap som kommer till av en anledning som luktar dålig kärleksroman lång väg. Samtidigt går de in i äktenskapet med en uppriktig vilja att lära känna varandra och få det att fungera. De är fina med varandra på något sätt och i andra halvan av boken blir det lite spännande. Det är också bra att äktenskapet inte är någon quick fix som avslutas med att de levde lyckliga i alla sina dagar. Jag är dock ganska ointresserad av hur de galet rika människorna i den här världen framlever sina dagar och många av Dee Hendersons karaktärer är någonstans mellan rika och galet rika. Det gör boken lite mer ointressant för mig för jag kan inte relatera till de problem och fördelar som galet mycket pengar innebär.

Man kan köpa den här boken som inbunden (adlibris, bokus, cdon), pocket (bokus, cdon, adlibris) och ebok (cdonbokus)

Böckerna i den här serien:
Full Disclosure
Unspoken
Undetected
Taken

Andra böcker som jag läst av Dee Henderson:
Jennifer: An O'Malley Love Story
Danger in the Shadows (prequel)
The Negotiator
The Guardian
The Truth Seeker
The Protector
The Healer
The Rescuer
True Devotion

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar