söndag 30 mars 2014

Tillväxt till döds av Stellan Tengroth

Jag har tidigare läst "Att svära i kyrkan" där Stellan Tengroth bidragit med ett kapitel. När jag sedan hittade den här boken på bokrean som ebok så köpte jag den till min läsplatta.

Redan av titeln förstår man att Stellan Tengroth inte är är positiv till den tillväxthets som finns i vårt samhälle. Han visar här i boken hur ohållbar vår livsstil faktiskt är. Om alla levde på samma materiella nivå som vi gör i Sverige så skulle det krävas flera jordklot.

I naturen finns det ingen evig tillväxt. En del saker har en kort period av intensiv tillväxt för att sedan plana ut. Andra har tillväxt i perioder följt av perioder av nedgång, ytterligare andra saker t.ex. cancertumörer har snabb tillväxt tills de vuxit så mycket att de tar död på sin värd och sig själva. Vad får oss då att tro att vi människor skulle leva i något undantag där man kan ha exponentiell tillväxt för evigt? Han illustrerar med tydliga exempel hur exponentiell tillväxt fungerar. Det tyckte jag var mycket intressant. Två procents ökning varje år låter inte som så mycket men med tiden blir det en jättelik ökning.

Han tar även upp många oroande miljöproblem som vattenbrist och energibrist. Vi vet alla att oljan inte kommer att räcka för evigt, men jag tycker att man pratar mindre om det nu än man gjorde för 15 - 20 sedan.

Det här var en intressant och ganska lättläst bok.

Den här boken finns som ebok (bokus, adlibris, cdon) eller pocket (cdon, bokus, adlibris).

Andra böcker med liknande tema:
Att svära i kyrkan - Stellan Tengroth
När börjar det riktiga livet - Fredrik Lindström
Lyckliga i alla sina dagar - Nina Björk

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar