onsdag 20 augusti 2014

Hantverkarsvett är dyrare än saffran av Anna Jansson

Anna Jansson har skrivit böckerna om Gotlandspolisen Maria Wern. Den här boken innehåller kåserier som tidigare varit publicerade i Gotlands Allehanda, Nerikes Allehanda och Östgöta Correspondenten 2004 - 2008.

I den här boken behandlas de mest skilda ämnen på två sidor var. Några kåserier är roliga, andra tankeväckande och några lite vemodiga och åter andra sorgliga. Jag tycker om den här blandningen. Det är som det är i livet, en blandning av allt möjligt. Här följer några smakprov.

Ur Skolkunskaper jag kunde ha klarat mig utan s. 23 -24: "En väninna berättade för mig om sin barnkuskapslärare som med stor auktoritet hävdade att man plockar ut ögonen på  skelande barn och vänder dem rätt innan man sätter tillbaka dem. Har funderat på om lärare ibland som hämnd på stökiga klasser lär dem FEL. Under sjuttiotalets våg av psykologiserande fick jag lära mig att när det lilla barnet har bajsat får man inte bara burdust spola ned skiten i toaletten. Det vore att se ned på något som barnet har presterat och det kan hämma en individ för hela livet. I stället måste man förklara för barnet att den här lilla bajskotten måste få vara hos sina bajskompisar. Sen får man spola.
   På sjuksköterskeskolan läste vi sociologi. Ett ämne jag utan några som helst problem skulle ha klarat mig utan. När vi kom till avsnittet om jaget som presenterar självet för mejet slog jag dövörat till av mentalhygieniska skäl och lärde mig Hylands hörnas ABC-bok utantill i stället."

"Igår på syjuntan pratade vi om grytlappar och annat virkat vansinne. Hur mycket förspilld kvinnokraft finns det inte i mellanlägg till kaffekoppar och fat, garneringsband till ostar och virkade ponchos till män, prydnadstomtar och hyllremsor? Vi delade helt enkelt traumatiska virkupplevelser med varandra.
   B berättade att hennes värsta upplevelse var virkade mössor till toalettrullar. Den översta på pinnen får en mössa som matchar det lurviga överdraget på sitsen och den dito badrumsmattan som ligger redo att samla upp skvättarna som kommer utanför tronen när somliga står och kissar. Här nämner vi inga namn, men ni vet vilka jag menar. Mössan fungerar som stänkskydd om någon missar toan, alltså." s. 47

"Kanske är det så att det är de enkla önskningarna, de som inte går ut över någon annan utan är sprungna ur faktiska fysiska behov, som gör oss lyckliga. Lyckan att få komma inomhus när man varit ute i många timmar i regn och blåst. Lyckan att få sova efter ett långt nattskift. Att få äta den första lilla potatisbiten efter dagar av fasta. Den friske har tusen önskningar, den sjuke fattas blott ett.
   Frågan är om människor var lyckligare förr när de hade mer att önska. Kanske är tomten som tar emot barnens önskningar och skriver ned dem i Tomtefars verkstad egentligen ond. Han tar barnens önskningar ifrån dem och uppfyller dem." s.77

Den här boken var lättläst och trevlig.

Jag läste den här boken på min läsplatta genom mitt abonnemang på Readly. Man kan köpa den som pocket (adlibris) eller ebok (bokus, cdon, adlibris).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar