torsdag 30 april 2015

Kära Fiende av Jean Webster

Det här är en fristående fortsättning på Pappa Långben som gavs ut 1915.

Judy är nu lyckligt gift med Jervis Pendelton som har gett henne reformeringen av barnhemmet där hon växte upp i julklapp. De har bestämt sig för att Judys kamrat från college, Sallie McBride, vore den perfekta personen för att leda reformerings arbetet. Tyvärr håller Sallie inte alls med, men hon faller till föga för Judys övertalning och går med på att ta sig an uppdraget tills de kan hitta någon annan.

Hon möts av en mörk och instängd traditionsbunden anstalt. "Jag tyckte att det kunde vara lämpligt att presentera mig för mina små skyddslingar medan de satt vid frukostbordet, så jag gick upp till matsalen. Ohyggligheters ohygglighet - dessa nakna, gråbruna väggar, träbänkar och vaxduksklädda bord me plåtmuggar och plåttallrikar och som enda dekoration: "Herren sörjer för de sina" i väldiga bokstäver på väggen. Den styrelsemedlem som är ansvarig för den sistnämnda detaljen måste ha en ovanligt bister art av humor.
   Jag anade faktiskt inte att någonting i världen kunde vara så hundraprocentigt fult och när jag fick se alla dessa rader av bleka, håglösa barn i blå uniformer slog mig det ohyggligas situationen med en plötslig våldsamhet som gjorde mig fullkomligt illamående. Det föreföll mig fullkomligt orimligt att en enda person skulle kunna åstadkomma ljus och glädje i hundra små ansikten när de i själva verket skulle behöva varsin mor." s.9

Sallie blir i alla fall kvar och mer och mer engagerad i sitt arbete. Hon blir efter ett tag vän med den mycket buttre och skotske doktorn Robin McRae som hon ger många smeknamn Fiende, Sandy bl.a. och tillsammans gör de sitt bästa för att barnen på barnhemmet ska få det så bra som möjligt. Sallie är chockad när hon inser att barnen inte kan leka, inte har någon aning om vad pengar är eller bordsskick osv osv. Så hon läser böcker, går på studiebesök på fungerande institutioner och genomför den ena reformen efter den andra. Till sin stora glädje får hon se barnen utvecklas och bli mer och mer som vanliga barn.

Jag tyckte mer om den här boken är Pappa Långben. Det är intressant att få följa hennes arbete för att förbättra tillvaron på barnhemmet.

Andra böcker av Jean Webster:
Pappa Långben

På engelska heter den här boken Dear Enemy och kan köpas som häftad (adlibris, bokus, cdon), inbunden (bokus, cdon, adlibris) eller ebok (cdon, bokus) från Project Gutenberg  kan man ladda ned den som ebok gratis och på librivox finns den inläst också gratis. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar