lördag 11 april 2015

Läsutmaning 3 Kulla-Gulla av Martha Sandwall-Bergström

Det här är den tredje boken jag läser i min läsutmaning från Modern Mrs. Darcy. Den här gången valde jag att läsa en bok från min barndom. Det var också en jättesvår kategori eftersom jag läste otroligt mycket som barn och därför hade väldigt många böcker att välja mellan. Jag valde Kulla-Gulla eftersom det är en bok som jag egentligen inte läst om sedan jag var barn och jag tyckte väldigt mycket om den då.

Det här är den första, eller andra beroende på hur man räknar, boken om Kulla-Gulla. Gulla vet inte vilka hennes föräldrar är eftersom hon var den enda överlevande i ett skeppsbrott. När man hittade henne var de kläder hon hade på sig broderade med namnen Gunilla Beatrice Fredrike så det var de namn hon fick. Hopplösa gammaldags namn så vanligtvis blir hon bara kallad Gulla. Vid sju års ålder lämnade hon barnhemmet för att bli hjälpejon åt en familj som hette Hermansson. Nu har hon blivit 12 år och de behöver henne inte längre. Istället får hon flytta hem till torparen Karlberg. Han har fem barn Johannis 10 år, tvillingarna Ville och Vera 6 år, Adolf kallad Lada 4 år och lillungen som bara är en bebis. Han har också sin fru Ellen och sin farmor i stugan.

Det är ett strävsamt liv att vara torpare och Gulla får allt jobba så mycket som hon bara orkar och ibland mer än så för mat och husrum. Både hon och de andra barnen får stryk och bannor om de inte gör det de ska eller om någon av de vuxna är på tillräckligt dåligt humör. Särskilt den känsliga Johannis lider av detta. Han och Gulla blir dock nästan genast goda vänner och hjälper varandra så gott de kan. Som torpare måste man göra dagsverken på Herrgården, även barnen måste från tio-års ålder börja göra dagsverken, och när man kommer hem så ska man försöka hinna med sina egna små åkrar och hoppas på att inte skörden slår fel så att familjen får svälta. Det här året hopar sig olyckorna för familjen. Men Gulla är fast besluten att göra sitt bästa för att de ska klara sig.

Jag tyckte mycket om Kulla Gulla när jag var liten. Det är lättlästa böcker med ett tydligt askunge tema. Som vuxen kan jag tycka att de nästan blir lite väl mycket. Gulla är hederlig, vänfast, rättskaffens och godhjärtad. Dessutom är hon modig och vågar stå upp och svara för sig till själva patron. Hon tänker hela tiden på andra och tycks inte ha en bitter tanke i kroppen trots alla orättvisor hon fått utstå hela livet och trots att hon inte har mycket till framtid att se fram emot. Boken ger ändå en inblick i hur strävsamt livet var på den här tiden och det finns även vuxenböcker som har lika ensidigt fantastiska huvudpersoner som Gulla.

Jag ska under året läsa:
  • En bok i en genre du inte vanligtvis läser - Deras ryggar luktade så gott av Åsa Grennvall
  • En bok din mamma älskar - Lille prinsen av Antoine de Saint-Exupéry
  • En bok från din barndom - Kulla-Gulla av Martha Sandwall-Bergström
  • En bok du tänkt läsa - A Light to My Path av Lynn Austin
  • En bok publicerad i år - Taken av Dee Henderson
  • En bok vars orginalspråk inte är svenska
  • En bok "alla" har läst utom du
  • En bok du väljer på grund av framsidan
  • En bok av en favoritförfattare
  • En bok rekommenderad av någon med mycket god smak
  • En bok du borde ha läst i skolan 
  • En bok som är på bestseller listan just nu
Böckerna om Kulla-Gulla:
Kulla-Gulla på Blomgården
Kulla-Gulla
Kulla-Gulla håller sitt löfte
Kulla-Gulla vinner en seger
Kulla-Gulla på Herrgården
Kulla-Gulla löser en gåta
Kulla-Gulla i skolan
Kulla-Gullas första bal
Kulla-Gullas sommarlov
Kulla-Gulla och Tomas Torpare
Kulla-Gulla finner sin väg
Kulla-Gullas myrtenkrona

Den här boken kan man köpa som inbunden (adlibris, bokus) eller ljudbok (bokus, cdon, adlibris).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar