tisdag 30 juni 2015

Läsutmaning 5 Taken av Dee Henderson


Det här är den femte boken jag läser i min läsutmaning från Modern Mrs. Darcy. Den här gången valde jag att läsa en bok publicerad i år. Det passade bra att den fjärde boken i den här serien kommit ut i år för den hade jag ändå tänkt läsa.

Jag ska under året läsa:
  • En bok i en genre du inte vanligtvis läser - Deras ryggar luktade så gott av Åsa Grennvall
  • En bok din mamma älskar - Lille prinsen av Antoine de Saint-Exupéry
  • En bok från din barndom - Kulla-Gulla av Martha Sandwall-Bergström
  • En bok vars originalspråk inte är svenska - A Light to My Path av Lynn Austin
  • En bok publicerad i år
  • En bok du tänkt läsa
  • En bok "alla" har läst utom du
  • En bok du väljer på grund av framsidan
  • En bok av en favoritförfattare
  • En bok rekommenderad av någon med mycket god smak
  • En bok du borde ha läst i skolan 
  • En bok som är på bestseller listan just nu
Det här är den fjärde boken i Dee Hendesons nya serie och jag tycker att böckerna i den här serien blir bättre och bättre även om de fortfarande inte når upp till samma nivå som hennes tidigare böcker. Mattew Dane är på en konferens där han håller och lyssnar till föredrag. En dag när han kommer till sitt hotell rum sitter en kvinna på golvet utanför och väntar på honom. Hon påstår att hon är Shannon Bliss som kidnappades för 11 år sedan. Nu har hon blivit fri och sökt upp honom eftersom hans dotter återvände efter att ha varit kidnappad för några år sedan. Han har alltså erfarenhet och dessutom är han före detta polis och driver ett företag där man letar efter försvunna personer.

Shannon söker alltså upp honom när hon tagit sig ifrån sina kidnappare och sedan börjar den mödosamma processen med att ta reda på vad som hänt henne under de år hon varit kidnappad och att hjälpa henne tillbaka till ett vanligt liv. Shannon är mycket angelägen att lägga de elva åren som kidnappad bakom sig och ta tillbaka ett vanligt liv, men allt kan hon inte bara lämna bakom sig. Hon vet för mycket om det kriminella liv som hennes kidnappare levde och hon tänker inte låta dem komma undan med det. När de får veta att hon lever kommer hennes liv återigen att vara i fara. Under den här processen kommer Shannon och Mattew närmare varandra.

Det här var som sagt den bästa boken hitintills i den här serien, vilket inte säger särskilt mycket. Vi får återse några av karaktärerna från de tidigare böckerna vilket jag hade kunnat klara mig utan. Jag tycker om att Shannon inte är något offer utan en person som verkligen gjort och gör det bästa av situationen och som är fast besluten att ta tillbaka sitt liv. Det som var spännande i den här boken var att få veta lite i taget vad hon hade varit med om under sina elva år som kidnappad och se hur hon bit för bit tog tillbaka det liv hon ville ha. Kärlekshistorien var okey.

Böckerna i den här serien:
Full Disclosure
Unspoken
Undetected

Taken

Andra böcker som jag läst av Dee Henderson:
Jennifer: An O'Malley Love Story
The Negotiator

True Devotion

Jag köpte den  här boken som ebok och läste den på min surfplatta. Man kan köpa den här boken som inbunden (adlibris, bokus, cdon), häftad (bokus, cdon, adlibris) eller ebok (cdonbokus). 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar