lördag 15 augusti 2015

Linnea i Målarens Trädgård av Christina Björk & Lena Anderson

Linnea älskar blommor. Det gör Blomkvist också. Han är en pensionerad trädgårdsmästare och han bor i samma hus som Linnea. När Linnea är hos Blomkvist brukar hon titta i en bok som han har. I den boken finns det målningar av en konstnär som heter Claud Monet. Han målade många tavlor med blommor på. Linnea lever sig in i Monets liv med de åtta barnen i huset med den stora fina trädgården. Mest drömmer hon om att stå på den lilla japanska bron och titta ut över näckrosdammen. Då talar Blomkvist om att bron och trädgården finns kvar och har blivit museum. De bestämmer sig för att resa dit.

Den här boken handlar om deras resa till Frankrike, Paris och Monets trädgård. De hinner även gå på museum och se Monets tavlor i verkligheten. Det är en utförlig beskrivning från Linneas perspektiv, hon är berättaren, av hotellet, museet och tavlorna, trädgården och allt annat de ser.

"Vi stod framför en tavla med två vita näckrosor. Jag gick nära och tittade. Då upptäckte jag att näckrosorna egentligen bara bestod av klickar och fläckar. Sedan gick jag längre ifrån igen, då blev det genast riktiga vita näckrosor, som låg där och flöt på vattnet. Trolleri!" s 14 - 15

Jag tycker om den här boken. Den är trevligt skriven och innehåller mycket fakta om Monet. Jag blev så nyfiken på att få veta ännu mera om honom att jag googlade, men boken ger faktiskt en bra översikt. Passar bra att använda i skolan när man undervisar om Monet och impressionismen.

Man kan köpa den här boken från adlibris, bokus och cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar