torsdag 31 december 2015

1914 Stridens skönhet och sorg : första världskrigets inledande år i 68korta kapitel av Peter Englund

Det här är den första delen av Peter Englund om första världskriget. Det här är inte en historisk skildring av alla slagen och alla händelser under första världskriget utan istället en skildring sär enskilda människoöden kommer fram. Här får vi möta många olika personer från olika länder som befinner sig på olika platser under första världskriget. Peter Englund skriver själv i förordet: "För att upprepa vad jag skrev för sju år sedan: detta är en bok om första världskriget, men det är inte en bok om vad det var - alltså om dess orsaker, förlopp, slut och följder - utan fastmer en bok om hur det var," s. 9

Det var mycket intressant att få följa krigsutbrottet och början av kriget genom olika människors ögon. Människor som så på kriget på väldigt olika sätt och som också såg väldigt olika delar av kriget. Det gjorde kriget mer levande för mig och jag blev intresserad av de här personerna och hur det skulle gå för dem Det var dock väldigt många personer som var med i boken och jag hade anledning att flera gånger återvända till personförteckningen i början av boken.

Jag tyckte att det var särskilt spännande att läsa om det tyska krigsskeppet Emdens framfart i Indiska Oceanen, Jag vet relativt mycket om andra världskriget men om det första världskriget vet jag inte alls lika mycket och att få möta på inte bara västfronten utan även andra platser där kriget utkämpades har gett mig en mer sammansatt bild av kriget. Jag tyckte om den här boken och kommer att läsa nästa del för nu vill jag veta hur det kommer att gå för personerna jag mött i den här boken även fortsättningsvis.

Jag lånade den här boken till min läsplatta, ett mycket smidigt sätt att både låna och läsa böcker på. Man kan köpa den som inbunden (adlibris, bokus, cdon) eller ebok  (bokus, cdon, adlibris).

Romaner som utspelar sig under första världskriget:
Sarah (The Silent Shore)
France's Story (The Beckoning Hills)
Julia's Story (The Dividing Sea)
Gwen's Story (Beyond the Orchid House)

Stanna kvar och ge dig av - John Boyne:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar