fredag 12 juni 2015

Hjälp! Jag gjorde illa Linn av Jo Salmson

Jag har bara läst fantasyböcker av Jo Salmson tidigare och det här är en lättläst barnbok om vardagliga händelser.

En vanlig dag i skolan råkar Linn knuffa till huvudpersonen "jag" så att hans tallrik ramlar i golvet och går sönder. Efter att ha tvingats städa helt utan hjälp från Linn som inte ens säger förlåt är han riktigt sur. Dessutom måste han följa med Linn hem efter skolan eftersom hans mamma ska jobba och hon har bestämt det med Linns mamma. Linn förstår inte varför han är så sur och försöker få honom på gott humör igen genom att bjuda på glass, men när Linn kommer gående med glassen får han ett infall. Nu är det Linns tur att känna på hur det är att bli knuffad...

Det är inte något genomtänkt beslut och det blir så mycket värre än han någonsin hade tänkt sig när han råkar köra på Linns fot med skrivbordsstolen. Hur ska det gå nu?

Några saker störde mig i den här boken:
1. Man fick aldrig veta vad huvudpersonen heter. Så irriterande! När jag och eleverna skulle prata om boken tvingades vi referera till honom som Killen...
2. Slutet, det knyts som aldrig riktigt ihop. Den första delen av historien övergår i en helt annan och jag saknar ett avslut på stolincidenten.

Mina elever tyckte mycket om den här boken och lånade även andra böcker i serien efter att vi läst klart den här.

Andra böcker i den här serien:
Hjälp! Jag tappar bort en hund
Hjälp! Var är skatten?

Böckerna i serien om häxfolket:
De stulna barnen
Fly Sol, fly
Magiska krafter
Folket som försvann

Böckerna i serien drakarnas öde:
Stjärnstenen
Draksången

Böckerna i serien om drakriddarna:
Tam tiggarpojken
Tams svåra prov
Jakten på Tam
Tam i drakarnas stad
Tam och drakupproret
Tam och nydraken

Böckerna serien om Maro:
Kungen kommer!
Skuggan och draken
Ett hjärta av is
I drottningens namn

Man kan köpa den här boken från adlibris, bokus eller cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar