onsdag 18 maj 2016

Visst kan ni flyga av Richard Fuchs

Jag rensar just nu i mina bokhyllor, där jag till min förvåning hittade ett stort antal böcker av Richard Fuchs. Dessa har jag nu bestämt mig för att läsa om innan jag ger bort dem. Det här är den första av de böcker jag läser om som inte handlar om sjukvården.

Den här boken är istället en: "Handbok för flygrädda piloter, förvirrade passagerare och fundersamma flygvärdinnor".  Den inleds med ett kapitel om flygets historia. Där står bland annat: Flera tusen år före Kristi födelse uppfann kineserna krutet och i samband med detta flög en hel del kineser i luften." Kapitel 2 handlar om flygplan här kan vi lära oss om flygets historia från de första planen till dagens fullt utrustade flygplan.

Sedan kommer vi till personalen på flygplanen först får vi lära oss om konsten att vara flygvärdinna och ständigt leende vara tillmötesgående och serva och svara på frågor från passagerare. Om flygvärdinnan tillexempel får frågan "Finns det mera kaffe?" får hon här tips på flera möjliga svar. "En mycket vanlig fråga. Kan besvaras med "Ja", "Nej", "Hurså?", "Vad har ni med det att göra?" eller "Nej, men vårt te smakar som kaffe i dag, någon glömde nämligen att diska ur kannan." s. 35

I nästa kapitel "Konsten att vara pilot" får piloterna många goda råd. De får t.ex. råd om hur man uttrycker sig taktfullt i olika situationer. ""Mina damer och Herrar, vet ni om att vid för högt alkoholintag under en tid, kommer levern att fettomvandlas. Om man fortsätter att dricka sprit kommer fettet omvandlas till bindväv och till slut är levern en liten hård bindvävsklump. Den fungerar då mycket dåligt och den ändrade blodcirkulationen kan leda till livshotande blödningar i blodkärl runt matstrupen. Spriten ger också svåra hjärnskador samt skadar dessutom flera andra organsystem. Så är det."
Detta är ett bra sätt att meddela passagerarna att det, på grund av ett misstag vid lastningen, inte finns någon skattefri sprit till försäljning på planet." s. 88

Det sista kapitlet handlar om konsten att vara flygpassagerare. Där får vi bland annat lära oss hur man som passagerare bör bete sig på flygplatsen. " En tränad flygpassagerare tar snabbt reda på var och när hans plan ska gå och kopplar sedan av. Om ni skulle ha glömt era biljetter hemma, så meddelar ni detta vid incheckningen med lugn och säker röst, samt skämtar bort denna lilla bagatell.
"Det var synd att jag inte tog mitt piano med mig"
"Piano? Varför det?
"Därför att på pianot ligger nämligen min flygbiljett."
Givetvis ska inte en sådan sak som att ni glömt er biljett hemma få påverka er resa." s. 97

Det enda i den här boken jag tyckte var lite småkul var tolkningen av "Safety-on-board -broschyren. Det här blir en bok som jag lätt gör mig av med och som jag inte kommer att sakna.

Andra böcker av Rickard Fuchs:
Doktorn slår runt
Glädjedoktorn
Krya på er
Plåster på såren
Receptfritt
Släkt
Säg aah...
Visst är det härligt att vara svensk!
Visst är det jul igen!
Visst är ni sjuk!
Återbesök

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar