torsdag 13 juli 2017

Fjärran han drumlar av Herman Lindqvist

Jag håller på att rensa i min bokhylla och läser därför böcker som jag haft länge och ger bort dem jag inte tycker att jag vill ha. Det här är ännu en bok med kåserier av Herman Lindqvist. Jag läste massor av kåserier av honom i min ungdom, men det är inget som lämnat några bestående intryck. Ingenting i någon av de böcker jag läst har varit något jag kommit ihåg.

Den här boken är väldigt blandad. Jag tyckte att det var roligt att läsa de kåserier han skrev om Matilda Langet som föddes år 1832 och dog år 1904. År 1884 gav hon ut en bok som hette "Husmodern i Staden och på Landet". Där skriver hon om hur man ska sköta sitt hushåll på bästa sätt. Det är intressant och rolig läsning. Mycket har förändrats under de senaste 100 - 150 åren! Kraven på en husmor var inte så. Hon skulle: "vara en MODER för hela sitt hus. Hon skall med moderlig kärlek. med moderlig omsorg vaka deröfver. Hon skall vara god som en moder, outtröttlig, tålmodig, som en moder, sträng, men som en moder. Hos henne skola de alla finna råd, deltagande, tröst. Hon skall minnas, när de andra glömma; hon skall tänka, när de andra äro tanklösa; ho skall spara, der andra slösa; hon skall vara en föresyn i arbete och ihärdighet, och hon skall göra allt detta med gladt mod, med fröjd och icke med suckan." s. 34 ur Husmoderns plikter

Det här var en småtrevlig och ganska rolig bok. Lättläst! Jag tyckte mest om de kåserier som jag citerade här ovan och de som handlade om författarens familjeliv.

Andra kåserier av Herman Lindqvist:
Brödrafolkens fel
Caramba! säger dom aldrig
Europa är vi allihopa
Gallfeber
På landet i Paris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar