fredag 8 september 2017

Lille Ville Titt-ut, vem där! av Hans Sande

Det här är ännu en bok i serien om lilla Ville och just nu är den en stor favorit här hemma. De handlar om lille Ville som bor i ett vanligt hem med liknande leksaker som min dotter har och hans vän Vilma. Precis som vanligt men lille Ville böckerna tycker jag att det inte är så mycket handling i boken. Ville och Vilma är hemma i sitt hus på några uppslag letar de efter kattungen men inte på alla och texten i boken är lite uppbyggd enligt vad jag skulle kalla nödrimsprincipen där rimmet tycks styra handlingen eller vad sägs om:
"Kattungens lek får alla att skratta.
Han hoppar och studsar omkring på vår matta.
Sen vilar han hos Wilma i lugn och ro
Och vad får vi se nu? Kanske . . .  en ko!
Det som min dotter uppskattar är att för att få reda på vad som gömmer sig på varje uppslag måste man dra ut en flik och hitta t.ex. kon. Det är så roligt att hon ofta skrattar högt när hon hittar den där kon för sjuttioelfte gången.

Jag gillar den här boken först och främst för att min dotter tycker att den är så roligt men också för att bilderna är trevliga och ger en en del att prata om när man tröttnat på att läsa den ointressanta texten. Det är en bra konstruerad bok. Min elva månader gamla dotter kan själv dra ut fliken och dra tillbaka den utan att ha sönder boken.

Min dotters favoritböcker:
4- 6 månader
Godnatt lille vän av Hans Sande
Känn här min älskling av Hans Sande

7- 9 månader
Kram av Jez Alborough
Leo ska sova av Linne Bie
Tippen säger godnatt av Eric Hill
Leka tittut! av Maria Nilsson Thore och Annika Thore
Babbibboo Babblarna! av Anneli Tisell och Iréne Johansson
Daddiddoo Babblarna? av Anneli Tisell, Iréne Johansson
Hallooooo Babblarna av Anneli Tisell och Iréne Johansson

10 - 12 månader
Lille Ville - Jag kan också av Hans Sande
Knacka på! av Anna-Clara Tidholm
I Babblarnas hus av Anneli Tisell och Iréne Johansson
I Bobbos väska av Anneli Tisell och Iréne Johansson
Stompalång med Babblarna av Anneli Tisell och Iréne Johansson

13 - 18 månader
Djungelljud av Rachel Elliot
Huvud, axlar, knä och tår
Kan du trösta Lilla kanin? av Jörg Mühle
Dadda hälsar på av Anneli Tisell och Iréne Johansson
Djurungar på gården av Oskar Jonsson
Lille Wille Var är Willes näsa? av Hans Sande
Vad är det som låter? Fordon

Vi hittade den här boken på loppis och det tycks inte gå att köpa den ny på svenska men på norska heter den Titt-tei, kom frem! och finns på adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar