tisdag 3 februari 2015

Läsutmaning 1. Deras ryggar luktade så gott av Åsa Grennvall

Jag tänkte försöka mig på en läsutmaning från Modern Mrs. Darcy, min första så vi får se hur det går. Man ska läsa 12 böcker i olika kategorier på ett år. Det känns som en utmaning som jag kanske faktiskt kan gå i land med, men vi får väl se...

Jag ska under året läsa:
  • En bok i en genre du inte vanligtvis läser - Deras ryggar luktade så gott av Åsa Grennvall
  • En bok din mamma älskar - Lille prinsen av Antoine de Saint-Exupéry
  • En bok från din barndom - Kulla-Gulla av Martha Sandwall-Bergström
  • En bok vars orginalspråk inte är svenska A Light to My Path av Lynn Austin
  • En bok publicerad i år - Taken av Dee Henderson
  • En bok du tänkt läsa
  • En bok "alla" har läst utom du
  • En bok du väljer på grund av framsidan
  • En bok av en favoritförfattare
  • En bok rekommenderad av någon med mycket god smak
  • En bok du borde ha läst i skolan 
  • En bok som är på bestseller listan just nu
Några av de här kategorierna är lätta andra betydligt svårare och jag kommer antagligen inte att ta dem i den ordning som de står här utan beta av dem allt eftersom andan faller på.

"Det började med att jag var gravid med mitt första barn." Så inleder Åsa den här självbiografiska boken i serie form. Det är en genre som jag inte ens visste existerade och som jag vanligtvis inte läser.

Den här boken berättar i text och bild om Åsas uppväxt. Hon hade en materiellt sett god uppväxt. Hon blev aldrig utsatt för fysiska övergrepp av något slag men hon hade aldrig någon som brydde sig om och tog hand om henne. Bilden här bredvid tycker jag fångar känslan i den här boken av att vara helt utelämnad till att på egen hand försöka begripa sig på och läras sig navigera i världen utan någon att vända sig till. Den enda gång hon fick beröm var när hon gjort något själv utan att besvära sina föräldrar som att lära sig cykla. Det är sorgligt att läsa om hur hon sparade allt det som hände under veckan till kyrkans barntimmar. Då fick hon berätta om det för någon som ville höra. 

Det kommer inte direkt som en överraskning när hon får tuffa tonår och ungdoms år och aldrig får någon försoning med sina föräldrar som verkar ointresserade av henne och helt upptagna med att leva sina egna liv. 


Texten och bilderna samverkar på ett bra sätt och ger den här boken en lätt klaustrofobisk känsla. Det var skrämmande läsning men jag är glad att jag läste den.

Man kan köpa den här boken från adlibris, bokus eller cdon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar