söndag 2 augusti 2015

Läsutmaning 6 Krigsdagböcker 1939-1945 av Astrid Lindgren

Det här är den sjätte boken jag läser i min läsutmaning från Modern Mrs. Darcy. Den här gången valde jag att läsa en bok som är på bestseller listan just nu. Det var en svår kategori för mig som inte läser särskilt många böcker som hamnat på bestseller listan, men när jag fick den här boken, som jag längtat efter att få läsa, i födelsedagspresent så lyckades jag fylla den här kategorin också.

Jag ska under året läsa:
  • En bok i en genre du inte vanligtvis läser - Deras ryggar luktade så gott av Åsa Grennvall
  • En bok din mamma älskar - Lille prinsen av Antoine de Saint-Exupéry
  • En bok från din barndom - Kulla-Gulla av Martha Sandwall-Bergström
  • En bok vars originalspråk inte är svenska - A Light to My Path av Lynn Austin
  • En bok publicerad i år- Taken av Dee Henderson
  • En bok som är på bestseller listan just nu - Krigsdagböcker 1939-1945 av Astrid Lindgren
  • En bok du tänkt läsa
  • En bok "alla" har läst utom du
  • En bok du väljer på grund av framsidan
  • En bok av en favoritförfattare
  • En bok rekommenderad av någon med mycket god smak
  • En bok du borde ha läst i skolan 
När andra världskriget började bestämde Astrid Lindgren sig för att föra en krigsdagbok för att hon själv skulle förstå vad som hände i världen. Denna dagbok fortsätter hon sedan regelbundet att skriva i under alla krigsåren. Här står det både om hur livet i familjen påverkas av kriget med ransoneringar, rädsla och inkallningar av soldater och vad som händer i andra länder. Hon klistrar även in många tidningsurklipp om olika krigshändelser. Det är spännande att läsa för Astrid skriver bra och det är intressant att läsa om vardagen i Sverige under kriget och Astrids reflektioner om vad som händer i världen. För mig var det här första boken jag läste om livet i Sverige under den här tiden och det gjorde krigsåren mer levande för mig.

"22 maj 1941
Igår fyllde Karin 7 år. Jag skrev i dagboken hennes förra födelsedag: "Gud give att världen ser ser annorlunda ut, när Karin fyller år nästa gång!" Och nog ser den annorlunda ut, men någon förändring till det bättre kan just inte skönjas. Möjligen är Norden eller Sverige något mindre hotat, tyngdpunkten ligger väl nu kring Medelhavet, norra Afrika och främre Asien. Igår började tyskarna en invasion från luften mot Kreta, eller kanske var det i förrgår. Vad som finns kvar av grekiskt motstånd håller väl till där med engelskt bistånd." s. 96

" 9 september 1943
I går kväll, den 8:e september, satt jag på Kerstins sängkant och läste "Kapten Grants barn", då Lasse klev in och meddelade, att Italien gått med på kapitulation utan villkor, Detta var ju väntat, men likafullt kändes det på ett alldeles särskilt sätt, att man upplevde ett märkesdatum i detta krig, och jag gav bägge barna en 25-öring till åminnelse. Den stolta axeln har gått ur led, och i Tyskland talas det många bittra ord om förräderi och skälls duktigt i synnerhet på Victor Emanuel." s. 192

Jag tyckte om den här boken. Den var välskriven och intressant. Rekommenderas!

Andra böcker som jag har läst av Astrid Lindgren:
Alla vi barn i Bullerbyn
Emil i Lönneberga
Nya hyss av Emil i Lönneberga
Än lever Emil i Lönneberga
Mio min Mio
Mästerdetektiven Blomkvist
Mästerdetektiven Blomkvist lever farligt
Kalle Blomkvist och Rasmus
Vi på Saltkråkan

Man kan köpa den här som inbunden (adlibris, bokus, cdon), ljudbok (cdon, adlibris, bokus) eller ebok (bokusadlibris).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar