fredag 13 januari 2017

Lille Ville Känn här, min älskling! av Hans Sande

Det här var min dotters allra första favoritbok. Eftersom jag tycker om att läsa och vill att hon också ska få uppleva hur trevligt det är så började jag läsa för henne jättetidigt. En dag när vi läste den här boken (vid ca 3,5 nästan 4 månaders ålder) så visade hon tydligt att hon var intresserad. Hon började känna på de olika sakerna, för i den här boken så finns de både tyg och blanka ytor som känns annorlunda än resten av boken som hon kan känna på. Sedan har vi titta noga på varje uppslag och pratat om vad Wille gör och om hans leksaker.

Det här var verkligen en Stor favorit. Jag kunde den här boken utantill (i och för sig inte så svårt...) och även nu när hon egentligen har växt ifrån den så läser vi den ibland. Den stora behållningen med den här boken är absolut inte texten, den hade man nästan kunnat vara utan. Behållningen med den här boken är istället bilderna. Där är igenkänningen stor eftersom Wille leker med liknade leksaker och gör liknande saker som min dotter gör i den här åldern. Att boken har olika strukturer som man kan känna på är ett stort plus. Den rekommenderas till små barn ca 4 - 5 månader. Sedan blir den för barnslig. Kanske finns den att låna på bibliotek. Vi fick vårt exemplar i av ett barn som växt i från den.

Min dotters favoritböcker:
4- 6 månader
Godnatt lille vän av Hans Sande

7- 9 månader
Kram av Jez Alborough
Leo ska sova av Linne Bie
Tippen säger godnatt av Eric Hill
Leka tittut! av Maria Nilsson Thore och Annika Thore
Babbibboo Babblarna! av Anneli Tisell och Iréne Johansson
Daddiddoo Babblarna? av Anneli Tisell, Iréne Johansson
Hallooooo Babblarna av Anneli Tisell och Iréne Johansson

10 - 12 månader
Lille Ville - Jag kan också av Hans Sande
Knacka på! av Anna-Clara Tidholm
Stompalång med Babblarna av Anneli Tisell och Iréne Johansson
I Babblarnas hus av Anneli Tisell och Iréne Johansson

Den här boken tycks inte finnas att köpa ny på svenska, men på norska (orginalspråket) heter den God natt, lille venn! och finns att köpa från adlibris


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar