måndag 12 juni 2017

Leka tittut! av Maria Nilsson Thore och Annika Thore

Den här boken har jag i två utföranden Leka tittut! som är tryckt på tjock småbarnsvänlig kartong och bara är sex uppslag lång samt Vira vaknar som är en vanlig bok med papperssidor och 12 uppslag lång. Både jag och min dotter föredrar den kortare Leka tittut! Det tillför egentligen ingenting att den andra boken är längre eftersom vi i alla fall gärna bläddrar fram och tillbaka och "hittar" Vira flera gånger på samma uppslag under en läsning.

Hela idén med boken är just detta. På ena uppslaget så gömmer sig Vira bakom något och när man sedan bläddrar till nästa uppslag hittar man henne. Det här tycker min dotter är jättespännande och hon bläddrar gärna fram och tillbaka och hittar Vira på samma uppslag flera gånger i rad. Jag tycker också om den här boken. Det är roligt att hitta Vira tillsammans och jag tycker om bilderna i den här boken. Den är trevlig ritad med tydliga bilder och trevliga färger. Den är mycket lättläst och utmanar inte koncentrationen med alltför långa texter.

Min dotters favoritböcker:
4- 6 månader
Godnatt lille vän av Hans Sande
Känn här min älskling av Hans Sande




7- 9 månader
Kram av Jez Alborough
Babbibboo Babblarna! av Anneli Tisell och Iréne Johansson
Daddiddoo Babblarna? av Anneli Tisell, Iréne Johansson
Hallooooo Babblarna av Anneli Tisell och Iréne Johansson
Leo ska sova av Linne Bie
Tippen säger godnatt av Eric Hill

10 - 12 månader
Lille Ville - Jag kan också av Hans Sande
Lille Ville Titt-ut, vem där! av Hans Sande
Knacka på! av Anna-Clara Tidholm
I Babblarnas hus av Anneli Tisell och Iréne Johansson
I Bobbos väska av Anneli Tisell och Iréne Johansson
Stompalång med Babblarna av Anneli Tisell och Iréne Johansson

Man kan köpa Leka tittut! som bebisbok i kartong (adlibris, bokus, cdon). Man kan även köpa Vira vaknar men bara som ebok (bokus, cdon, adlibris). 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar