tisdag 30 maj 2017

Leo ska sova av Linne Bie

Jag har börjat skriva om min åtta månader gamla dotters favoriter bland de böcker som vi läser tillsammans. Hon tycker mest om de böcker som handlar om saker och händelser som hon känner igen samt böcker med flikar. Hon älskar verkligen flikar. Hon tycker även väldigt mycket om att bläddra i boken. Så jag uppskattar böcker med tjocka sidor som håller för ovarsamma barnhänder.

Rubriken på den här boken säger det mesta om innehållet. På varje uppslag ser man först en sak t.ex. en pyjamas, en nalle, en säng och sedan är det en blid på Leo där han använder den saken och en kort mening till.

Min dotter tycker om den här boken. Hon känner igen alla sakerna i den och har själv gjort samma saker med dem som Leo gör. Vi läser en sida i taget och tittar på Leos saker samtidigt som vi tittar på hennes liknande saker. T.ex. där är Leos säng. Där är din säng. Mycket uppskattat. De tjocka sidorna gör att hon kan bläddra i den utan att förstöra den. Det oömma materialet gör att den även håller för lite dregel.

Boken beskriver en vanlig nattningsprocedur och slutar (som de flesta böcker med det temat) med att Leo somnar på sista uppslaget. Helt perfekt att läsa när det är dags att sova.

Vi lånade den här boken på biblioteket. Tyvärr tycks det inte gå att köpa just den här boken ny, men Linne Bie har skrivit andra liknande böcker om Leo som fortfarande finns att köpa.

Böcker min dotter älskar:

4- 6 månader
Godnatt lille vän av Hans Sande
Känn här min älskling av Hans Sande

7- 9 månader
Kram av Jez Alborough
Babbibboo Babblarna! av Anneli Tisell och Iréne Johansson
Daddiddoo Babblarna? av Anneli Tisell, Iréne Johansson
Hallooooo Babblarna av Anneli Tisell och Iréne Johansson
Tippen säger godnatt av Eric Hill
Leka tittut! av Maria Nilsson Thore och Annika Thore

10 - 12 månader
Lille Ville - Jag kan också av Hans Sande
Knacka på! av Anna-Clara Tidholm
I Babblarnas hus av Anneli Tisell och Iréne Johansson
Stompalång med Babblarna av Anneli Tisell och Iréne Johansson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar