onsdag 9 augusti 2017

Stompalång med Babblarna av Anneli Tisell, Iréne Johansson


Det här är ännu en bok om Babblarna, men inte en pratbok utan en bok som man faktiskt kan läsa. Den handlar om cykeln Pling, bilen Tut och alla Babblarna. När boken börjar så ser man Tut och Pling köra in på en lång väg som täcker hela uppslaget. Sedan stannar dem med ett frågande "Vad händer nu" På nästa uppslag får man se en Babblare som vill följa med dem. På uppslaget efter går alla Babblare som har kommit med efter Pling och Tut och alla säger sitt ljud. Så här fortsätter det tills alla Babblarna är med. Längst bak står texten till sången Stompalång Tut Pling sång som man kan hitta på youtube. Man kan väl säga att den här boken bygger på den sången.

Min dotter älskar den här boken. Det blir alltid protester när jag tycker att vi ska sluta läsa den. Hon verkar inte ha någon gräns för hur många gånger hon skulle kunna läsa den på raken. Jag tycker väl inte att den är riktigt lika bra som hon gör utan tröttnar redan efter att vi läst den två gånger efter varandra. Men jag tycker att det är en trevlig bok. Den är repetitivt uppbyggd vilket min dotter gillar och ändå är det ett spännande överraskningsmoment varje gång det kommer en ny Babblare. Vem kan det vara den här gången? Bilderna är tydliga med lagom många detaljer. Jag tycker dessutom om sången som boken är baserad på.

Vi har lånat vårt exemplar av boken på biblioteket men jag funderar på att köpa ett eget exemplar. Hon tycker så mycket om den och det känns som att den kan hänga med ett tag till.

Min dotters favoritböcker:
4- 6 månader
Godnatt lille vän av Hans Sande

7- 9 månader
Kram av Jez Alborough
Leo ska sova av Linne Bie
Tippen säger godnatt av Eric Hill
Leka tittut! av Maria Nilsson Thore och Annika
Babbibboo Babblarna! av Anneli Tisell och Iréne Johansson
Daddiddoo Babblarna? av Anneli Tisell, Iréne Johansson
Hallooooo Babblarna av Anneli Tisell och Iréne JohanssonThore

10 - 12 månader
Lille Ville - Jag kan också av Hans Sande
Lille Ville Titt-ut, vem där! av Hans Sande
Knacka på! av Anna-Clara Tidholm
I Babblarnas hus av Anneli Tisell och Iréne Johansson
I Bobbos väska av Anneli Tisell och Iréne Johansson
Natti natti Babblarna av Anneli Tisell och Iréne Johansson

Man kan köpa den här boken från adlibris, bokus och cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar