fredag 28 juli 2017

Lille Ville Jag kan också av Hans Sande

Det här är en bok av många om Lille Ville. De första Lille Ville-böckerna var min dotters absoluta favoriter när hon var runt fem månader. Det här är en bok med flikar, vilket uppskattas just nu. På varje uppslag är det en bild på djur som gör något t.ex. en panda som sitter, en stor björn som fångar fisk, en apa som vinkar osv. Texterna är inte särskilt inspirerande t.ex. "I skogen hittar papegojan mat. Lilla Wilma äter sin banan på fat" och det finns ingen sammanhållen berättelse utan tanken är att man får se ett djur göra något som att klappa och sedan under fliken se Wille eller Wilma göra samma sak. Därefter är tanken att barnet också ska visa att han/hon kan göra det.

Jag är mer förtjust i böcker som har handling och när vi började läsa den här boken tillsamman var min dotter ca sju månader. Då tyckte hon väl att den var okey, men det var ingen stor favorit och inte någon bok hon absolut ville läsa om när den tagit slut som hon vill med en del andra böcker. Men när hon närmade sig tio månader hände något. Plötsligt var det som att hon förstod att hon skulle vinka, klappa osv som de gör i boken och hon började tydligt visa att hon gillade att läsa den. Då tyckte jag också att den blev roligare.

Vi fick vårt exemplar av den här boken gratis begagnad vilket känns bra eftersom det är ganska kort tid som en bok är intressant innan de växer ifrån den i den här åldern. Jag rekommenderar därför att köpa begagnat om man kan hitta böcker i bra skick, vilket kan vara ett problem eftersom barn i den här åldern ofta är ganska hårdhänta läsare.


Min dotters favoritböcker:
4- 6 månader
Godnatt lille vän av Hans Sande
Känn här min älskling av Hans Sande

7- 9 månader
Kram av Jez Alborough
Babbibboo Babblarna! av Anneli Tisell och Iréne Johansson
Daddiddoo Babblarna? av Anneli Tisell, Iréne Johansson
Hallooooo Babblarna av Anneli Tisell och Iréne Johansson
Leo ska sova av Linne Bie
Tippen säger godnatt av Eric Hill
Leka tittut! av Maria Nilsson Thore och Annika Thore

10 - 12 månader
Lille Ville Titt-ut, vem där! av Hans Sande
Knacka på! av Anna-Clara Tidholm
I Babblarnas hus av Anneli Tisell och Iréne Johansson
I Bobbos väska av Anneli Tisell och Iréne Johansson
Stompalång med Babblarna av Anneli Tisell och Iréne Johansson
Man tycks inte kunna köpa den här boken ny på svenska men på norska heter den Jeg kan - kan du også? och finns hos Adlibris.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar