tisdag 4 juli 2017

Kram av Jez Alborough


Det här är en söt berättelse om apan Bobo som går runt i djungeln där han bor och ser olika djur kramas och säger kram. Efter en stund börjar hans "Kram" dock bli mer uppfordrande och elefanten tar honom med sig och försöker hjälpa honom. Till slut sitter han nedslagen på en sten och säger "Kram" och alla de andra djuren bara tittar på honom. Då kommer hans mamma rusande med ett högt "Bobo" och på nästa uppslag svarar han med ett "Mamma" sedan ser vi dem kramas. Elefanten får en tackkram och boken avslutas med ett kramkalas.

Den här boken tycker både jag och min dotter väldigt mycket om. Det finns bara tre ord i hela boken Kram (det säger apan på nästan varje sida) Bobo och mamma. Därför är det roligt att det står att Anna Winberg har översatt boken. Det är knappast i orden som den här bokens berättelse berättas utan i bilderna och dem behöver man ingen översättning för att förstå. Min dotter bläddrar fint framåt i boken en sida i taget med när vi kommer fram till uppslaget där Bobo skriker Mamma och uppslaget efter när mamma och Bobo kramas så bläddrar hon alltid fram och tillbaka många gånger mellan just dessa två uppslag.

Jag tycker om de fina bilderna i den här boken som gör det lätt att prata mer än det finns text. Det här är en av ganska få bebisböcker som jag är lika förtjust i som min dotter. Jag rekommenderar den här boken. Det finns fler böcker om Bobo, men än så länge bara på engelska. Jag funderar starkt på att köpa någon av dem. Jag tror nog att om det inte är mer text i dem än det är i den här så ska jag kunna översätta dem utan problem.

Min dotters favoritböcker:
4- 6 månader
Godnatt lille vän av Hans Sande
Känn här min älskling av Hans Sande

7- 9 månader
Leo ska sova av Linne Bie
Tippen säger godnatt av Eric Hill
Leka tittut! av Maria Nilsson Thore och Annika Thore
Babbibboo Babblarna! av Anneli Tisell och Iréne Johansson
Daddiddoo Babblarna? av Anneli Tisell, Iréne Johansson
Hallooooo Babblarna av Anneli Tisell och Iréne Johansson

10 - 12 månader
Lille Ville - Jag kan också av Hans Sande
Lille Ville Titt-ut, vem där! av Hans Sande
Knacka på! av Anna-Clara Tidholm
I Babblarnas hus av Anneli Tisell och Iréne Johansson
I Bobbos väska av Anneli Tisell och Iréne Johansson
Stompalång med Babblarna av Anneli Tisell och Iréne Johansson

Man kan köpa den här boken från adlibris, bokus eller cdon.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar