tisdag 23 maj 2017

Tippen säger godnatt av Eric Hill

Min dotter är nu åtta månader gammal. Hon tycker mycket om att läsa böcker och vi har massor av böcker med det är inte alla som hon är lika förtjust i. Just nu är det böcker med situationer och saker som hon känner igen och böcker med flikar man kan lyfta på som är favoriterna. Jag kommer att göra några inlägg där jag skriver om hennes favoriter bland de böcker vi läser tillsammans. 

Det finns massor av böcker om Tippen och alla de böcker jag har sett om honom har flikar och det är det som min dotter tycker mest om . Det är en kort bok som börjar med att Tippen som har varit ute och lekt ska gå in och därför säger godnatt till sina kompisar. Sedan städar han och säger godnatt till sina leksaker. Han badar (alldeles på egen hand får man intryck av!), säger godnatt till sin pappa och får med sig nallen och katten till sängen. När hans mamma kommer för att stoppa om dem så sover de redan alla tre. 

Berättelsen är inte särskilt engagerande om du frågar mig, men min dotter gillar den. Det är saker som hon känner igen med i berättelsen och hon älskar flikarna. Det här uppslaget där Tippen badar är en av hennes favoriter. Vi kan lyfta på fliken och "hitta" Tippen hur många gånger som helst utan att hon tröttnar, hennes mamma är dock inte riktigt lika outtröttlig... Det är ganska lite text på varje sida och inte alltför detaljerade bilder. Detta passar också bra för min dotter. Det går lagom snabbt att läsa boken och det finns lagom mycket att titta på och prata om på varje sida. 

Det här är inte min favorit bland bebisböcker. Berättelsen är så simpel att det känns som att vem som helst hade kunnat skriva något liknande och handlingen har absolut ingen twist. Men min dotter är verkligen förtjust i den och det är roligt att läsa något tillsammans som hon verkligen tycker om.

Böcker min dotter älskar:
4- 6 månader
Godnatt lille vän av Hans Sande
Känn här min älskling av Hans Sande

7- 9 månader
Kram av Jez Alborough
Babbibboo Babblarna! av Anneli Tisell och Iréne Johansson
Daddiddoo Babblarna? av Anneli Tisell, Iréne Johansson
Hallooooo Babblarna av Anneli Tisell och Iréne Johansson
Leo ska sova av Linne Bie
Leka tittut! av Maria Nilsson Thore och Annika Thore

10 - 12 månader
Lille Ville - Jag kan också av Hans Sande
Knacka på! av Anna-Clara Tidholm
I Babblarnas hus av Anneli Tisell och Iréne Johansson
Stompalång med Babblarna av Anneli Tisell och Iréne Johansson
Var är Tippen? av Eric Hill

Jag köpte den här boken på en second hand butik. Ny finns den bara på engelska med titeln Spot Says Goodnight (adlibris, bokus, cdon). 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar