fredag 18 augusti 2017

Knacka på! av Anna-Clara Tidholm


På första sidan till den här boken får man se ett litet hus med en blå dörr. Sedan går man fram till den blåa dörren och knackar på och ser vad som gömmer sig på andra sidan. När jag läser boken med min dotter brukar vi knacka på dörren och sedan vända sida tillsammans.

Innanför varje dörr hittar man nya oväntade saker som det berättas om i fyra rimmade rader men det är en hel del man kan parata om på varje uppslag och i varje rum så ser man en ny dörr som man sedan knackar på. Min man säger att han är glad att han inte bor längst in i det här huset som bara tycks bestå av genomgångsrum, men det är inget som min dotter har reflekterat över. Vi knackar på dörrarna och möts av kaniner som äter middag, apor som busar, en pojke som trummar och en hel del annat.

Den här boken läste vi för första gången när min dotter var runt sex månader men det är först nu när hon är tio månader som hon verkligen har börjat tycka om den. Jag tycker också att det är en småtrevlig bok med bilder som man kan prata om. Det är spännande att knacka på en ny dörr och upptäcka vad som gömmer sig innanför den. Den är ganska lång för att vara en småbarnsbok, men eftersom den inte har någon direkt handling så kan man ju sluta läsa om barnet tappar intresset. Det gjorde vi ofta när hon var yngre och inte orkade hålla fokus mer än ungefär halva boken.

Min dotters favoritböcker:
4- 6 månader
Godnatt lille vän av Hans Sande
Känn här min älskling av Hans Sande

7- 9 månader
Kram av Jez Alborough
Leo ska sova av Linne Bie
Tippen säger godnatt av Eric Hill
Daddiddoo Babblarna? av Anneli Tisell, Iréne Johansson
Babbibboo Babblarna! av Anneli Tisell och Iréne Johansson
Hallooooo Babblarna av Anneli Tisell och Iréne Johansson
Leka tittut! av Maria Nilsson Thore och Annika Thore

10 - 12 månader
Lille Ville - Jag kan också av Hans Sande
Lille Ville Titt-ut, vem där! av Hans Sande
I Babblarnas hus av Anneli Tisell och Iréne Johansson
I Bobbos väska av Anneli Tisell och Iréne Johansson
Stompalång med Babblarna av Anneli Tisell och Iréne Johansson

Man kan köpa den här boken som board book (adlibris, bokus, cdon) eller inbunden (bokus, cdon, adlibris).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar