måndag 16 oktober 2017

Vad är det som låter? Fordon


Det här är en bok som innehåller sex uppslag med ett fordon på varje uppslag. De sex fordonen är traktor, båt, tåg, brandbil, racerbil och rymdraket. På varje uppslag finns en knapp som man kan trycka på och då spelas fordonets ljud upp.

Min dotter tycker mycket om den här boken. Jag har några synpunkter. För det första är knapparna som man ska trycka på för att få fram ljudet så tröga att min dotter inte kan trycka på dem själv utan jag måste hjälpa henne varje gång. Problemet är att jag inte är riktigt lika intresserad av att "läsa" den här boken femtielva gånger på raken som hon är...

Sedan är urvalet av fordon intressant. Rymdraket?, på riktigt liksom... Vad är det för fel på fordon som hon faktiskt har någon chans att stöta på? Som bil, buss, lastbil, moped, motorcykel, polisbil, ambulans, sopbil, glassbil för att nämna några möjliga kandidater.

Dessutom är ljudet till vissa av bilderna också lite skumt. Tåget är uppenbarligen ett ånglok och brandbilen är amerikansk eller något sånt, svensk är den i alla fall inte.

Min dotter är dock mycket förtjust i den här boken. Bilderna är trevliga och om man får tro henne så håller den för ungefär hur många omläsningar som helst.

Min dotters favoritböcker:
13 - 18 månader
Djungelljud av Rachel Elliot
Huvud, axlar, knä och tår
Var är Tippen? av Eric Hill
Kan du trösta Lilla kanin? av Jörg Mühle
Dadda hälsar på av Anneli Tisell och Iréne Johansson
Lille Wille Var är Willes näsa? av Hans Sande
Djurungar på gården av Oskar Jonsson

7- 9 månader
Kram av Jez Alborough
Leo ska sova av Linne Bie
Tippen säger godnatt av Eric Hill
Leka tittut! av Maria Nilsson Thore och Annika Thore
Babbibboo Babblarna! av Anneli Tisell och Iréne Johansson
Daddiddoo Babblarna? av Anneli Tisell, Iréne Johansson
Hallooooo Babblarna av Anneli Tisell och Iréne Johansson

10 - 12 månader
Lille Ville - Jag kan också av Hans Sande
Knacka på! av Anna-Clara Tidholm
I Babblarnas hus av Anneli Tisell och Iréne Johansson
Stompalång med Babblarna av Anneli Tisell och Iréne Johansson

Man köpa den här boken från adlibrisbokuscdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar